CIRCUIT DES YEUX - Reaching For Indigo (2017, Drag City)
Μερικοί δίσκοι είναι σαν χάπια. Άλλοι αναβράζοντα. Δε χρειάζονται οδηγίες χρήσης, παρακεταμόλη σκέτη. Κάποιοι είναι σαν ένα ποτήρι πεπαλαιωμένο ουίσκι. Διαχέεται παντού η καπνιστή μυρωδιά απ' άκρη σ' άκρη, ποτίζει τις αισθήσεις.Ενιαία.
Είναι και κάποιοι δίσκοι που είναι σαν πόρτες. Ξύλινες, βαριές, αλλόκοσμες, με περίεργα σκαλίσματα. Σε προκαλούν να τις ανοίξεις .Και αν τολμήσεις τότε ανοίγεται μπροστά σου ένας νέος κόσμος. Απάτητος,ανεξερεύνητος. Σε προσκαλεί.
Ξεκινάς με γυμνά πόδια να τον εξερευνήσεις ,κάθε γωνία του, κάθε ξερολιθιά και πρασινάδα και αναπόφευκτα θα ματώσεις έτσι απερίσκεπτα που βαδίζεις επάνω στις αιχμές του. Θα ιδρώσεις για να τον αποκτήσεις, να τον κατακτήσεις μα στην πορεία θα βιώσεις λογής συγκινήσεις και εναλλαγές συναισθημάτων. Και μόλις τελειώσει αυτή η εξερεύνηση και υποτάξεις κάθε δυσπρόσιτο μέρος, κάθε εσοχή , τότε θα καταλήξεις κάτοικος αυτού του νέου κόσμου. Μπορεί και για πάντα.
Το πιθανότερο, βέβαια, είναι να μην είσαι μόνος, όλο και κάποιος άλλος θα βρεθεί να έχει πατήσει τούτα τα χώματα τα για σένα ανεξερεύνητα κάποτε και θα σας δοθεί η ευκαιρία εκτός της συγκατοίκησης πλέον, της συναναστροφής και του μοιράσματος. Των εμπειριών και των συγκινήσεων.
Και ύστερα κι άλλος, κι άλλος ώσπου το μέρος θα είναι γεμάτο και πλούσιο και εύφορο ...Άλλωστε αυτή δεν είναι και η μαγεία της μουσικής...
Ο δίσκος αυτός λοιπόν είναι απ' αυτούς τους ξεχωριστούς .Η βαρύτονη Haley Fohr ως φωνή, σχεδόν οπερατική, είναι ικανή να σε συνεπάρει από μόνη της. Όμως και τα μουσικά μονοπάτια που τραβάει άλλοτε είναι μελωδικά και υγιή και άλλοτε δύσβατα, απόκρημνα και υποχθόνια, άλλωστε έχει συνεργαστεί με την αφρόκρεμα της progressive ψυχεδελικής underground μουσικής σκηνής του Σικάγο σε προηγούμενους δίσκους,(Cave,Bitchin Bajas). Αυτός ο δίσκος όμως είναι μια πιο προσωπική κατάθεση.
Προηγήθηκε και ένα περίεργο περιστατικό, μια ψυχική και σωματική κατάρρευση και μια βιωματική αποκάλυψη που όπως λέει η ίδια την οδήγησε στη συνέχεια σε μια εμβάθυνση στην κατανόηση του περιβάλλοντος κόσμου και των ανθρώπων.
Avant garde και folk με περάσματα πότε από κλασσικούς (Tim Buckley, Nina Simone, Nico) πότε από την kraut των Popol Vuh και τους πειραματισμούς της Diamanda Galas (ακόμα και αναφορές στους Suicide) και άλλοτε με πιο drone επιρροές ,ή αυτοσχεδιασμούς αλά Holy Herndon, καταθέτει ένα εσωτερικό δράμα που εξισορροπεί ανάμεσα στο γκροτέσκο και το ιλαρό.
Το μόνο βέβαιο είναι οτι δε θα σας αφήσει αδιάφορους.
(Συνιστώ ανεπιφύλακτα και τον δίσκο In Plain View, με τις προαναφερθείσες συνεργασίες, διαφορετικοί αλλά ισάξιοι)
Άντε τώρα να
γράψεις κάτι γι αυτό το δίσκο χωρίς να συμπληρώσεις 7 σελίδες με πληροφορίες και αποτύπωση
συναισθημάτων.
Καταρχάς .Το OutOfFocus, του
οποίου το videoclipσκηνοθέτησε η ίδια η δημιουργός, είναι
το τραγούδι της χρονιάς. Ίσως και της δεκαετίας. Που έρχεται.
Δεύτερον. Αν
μπορείτε ακούστε τον όλο το δίσκο. Και μετά ξανά .Και ξανά. Και σιγά-σιγά θα εισρεύσετε στον κόσμο του. Ένα κόσμο γήινο
μα και εξωπραγματικό. Ένα φαντασιακό συνονθύλευμα ατόφιων συναισθημάτων αριστοτεχνικά
πλεγμένων στο μανδύα της μουσικής ονειροπόλησης .
Τίποτα δεν
είναι ακίνδυνο εδώ, απλά φαντάζει. Η έναρξη του Roseateπαραπλανητική όπως και η εποχή μας
. Ηεποχήτηςχώραςμας.These city
walls our fathers built they have crumbled now but I can’t let go. Ω Θεέ μου .
Η επιστροφή
της IoannasGikaστη
χώρα της δεν έγινε εκούσια ,δεν έγινε χωρίς τραύματα .Ο λόγος ένας. Η απώλεια .
Πολλών μορφών.
Η μουσική της
τραγωδού που διαμένει στο Λος Άντζελες
είναι ευρηματική , εδώ και χρόνια .Με το συγκρότημα της τους IoEcho .
Ιδρυτής του συγκροτήματος ο πολυπράγμων
και καταξιωμένος LeopoldRoss, αδερφός του AtticusRoss. Οπότε τι μας έρχεται στο μυαλό:TrentReznor. Ναι, οι IoEchoέχουν ανοίξει συναυλία των NineInchNails. Αλλά έχουν περιοδεύσει και με
τους Garbage,
BlocPartyέχουν μοιραστεί τη σκηνή με τους FlorenceAndTheMachine, BigPink, Salem, ZolaJesus, Cults. Ετερόκλητα πράγματα. Όπως και η
μουσική τους.
(Αφορμή να
αναζητούμε πλέον απεγνωσμένα τις δουλειές των IoEchoαποτέλεσε η κυκλοφορία
του συγκεκριμένου δίσκος της Ιωάννας
που υποδηλώνει πως αγνοούσα την ύπαρξη του συγκροτήματος .Αλλά και της Ιωάννας.)
Άρα δεν
υπάρχει παρθενογένεση. Υπάρχει εμπειρία, συγχρωτισμός και επαφή με το είδος .
Αρκετά χρόνια
τώρα. Ευτυχώς, διότι σε αντίθετη περίπτωση θα μιλούσαμε για το ντεμπούτο –
κεραμίδα στο κεφάλι , του αιώνα.
Όμως .
Στο δίσκο
ντεμπούτο της Ιωάννας υπάρχουν όλα αυτά. Και τίποτα συνάμα.
Υπάρχει η
μελωδικότατη φωνή της εξαιρετικών δυνατοτήτων , οι δυναμικές και αρκούντως
σκοτεινές, γοτθικές ηλεκτρονικές και μη, μελωδίες
καλλιτέχνιδων όπως η ChelseaWolfeκαι η ZolaJesus , μεγάλη διάθεση για πειραματισμό ,
χρήση samples,
μια popδιάθεση αλλά FlorenceAndTheMachine(για παράδειγμα στο πιο «εμπορικό» του δίσκου, το Swan)
αλλού θυμίζει
στιγμές της BethGibbonsστους Portishead(όπως στην έναρξη του Weathervane και του Ammonite,
αλλά και ένας βαθύς
λυρισμός που απαντούμε στον τρόπο που τραγουδάει
στους τελευταίους της δίσκους της η PjHarvey.
Υπάρχουν
παντού διάσπαρτα έγχορδα καθιστώντας το τοπίο βαθιά υποβλητικό όχι όμως αποπνικτικό
ώστε να μην αποθαρρύνει την ακρόαση στους
μη μυημένους.
Ως εδώ καλά.
Και παραπάνω από καλά μάλιστα για ένα δίσκο που γράφτηκε εξολοκλήρου κατά την
παραμονή της στην Ελλάδα.
Δε λαμβάνουμε όμως
υπόψη τους παράγοντες Όλο-Ολόκληρο και
Αλληλουχία.
Ο δίσκος
ακούγεται και αποσπασματικά.
Αποτελεί όμως ένα
concept.
Αφορμή η θεότητα της Θάλασσας που κατά την Ελληνική
Μυθολογία αποτελούσε την έννοια του
αλμυρού υγρού στοιχείου. Θεματικά βέβαια και η ίδια η θάλασσα ως συμβολισμός .
Δεν γνωρίζω αν
αυτή ήταν η τελική επιδίωξη από την Ελληνικής
καταγωγής καλλιτέχνιδα παρ όλα αυτά αν ακουστεί από την αρχή μέχρι το τέλος του, ΜΟΝΟ τότε αναδεικνύει την ουσία του .Θα
έρθουν στιγμές που τα δάκρυα ασυναίσθητα θα κυλήσουν στα μάτια μέσα από απλούς
επαναλαμβανόμενους στίχους και κάποιες μελωδίες θα σας χαραχθούν στο μυαλό ανεξίτηλα
.Θα είναι μια πραγματική βουτιά στη θάλασσα του δικού της κόσμου, του δικού μας
κόσμου, του κόσμου του καθενός από μας, ποιος δε βίωσε τα προαναφερθέντα
συναισθήματα, πόνο ,εγκατάλειψη, απώλεια, πόσο μάλλον αυτή την παγκόσμια κρίση που προσπαθεί να συνθλίψει μαλακά
μέρα τη μέρα κάθε χαρά και ελπίδα για το αύριο.
Προσπαθεί .Διότι
δίσκοι σαν αυτόν αποτελούν αντίδοτο.
Θα καταδυθείτε
στη Thalassaτης
και θα αναδυθείτε μετά από 35 λεπτά και δέκα δευτερόλεπτα, λυτρωμένοι και εξαγνισμένοι ,ειδικά όσοι διανύουν ή πέρασαν
πρόσφατα μια δύσκολη περίοδο στη ζωή τους .Θα αποτελέσει το αποκούμπι σας στις
στιγμές που θα αισθανθείτε το φόβο του εφήμερου να σας κυριεύει, τις στιγμές
που το καθημερινό προσπαθεί βάναυσα να επιβληθεί στο αληθινό , το αιώνιο το
μεγαλειώδες . Τότε θα καταφύγετε ξανά και ξανά στη λυτρωτική δύναμη αυτού του αριστουργηματικού
δίσκου και της σπουδαίας δημιουργού και ερμηνεύτριας.
Ένα άλμπουμ
που χωρίς δόση υπερβολής σίγουρα θα ζήλευαν ή έχουν να ζηλέψουν όλα αυτά τα μεγάλα
ονόματα του χώρου που αραδιάσαμε έως τώρα .
Και αν το Pitchforkκαι τα συναφή «έγκυρα», «ενημερωμένα» και δε συμμαζεύεται, περιοδικά
του ιστού το βρίσκουν μέτριο ,ένα έχω να σας πω. Εμπιστευτείτε την καρδιά σας. Ήδη
άρχισαν να ανησυχούν μπροστά στην προοπτική άλλη μια ΜΗ δικής τους προέλευσης και έγκρισης
κυκλοφορία να αφήσει εποχή.
Αν αυτοί σας το
επιτρέψουν .Ή αν το επιβάλετε εσείς.